Aktuality


30.11.-0001 00:00
Kanadská společnost ADC, která společně s Montreal Airport díky svým investicím či sjednaným půjčkám zajistila výstavbu terminál 2B na letišti Budapešť – Ferihegy, zažalovala maďarskou vládu, která ji v prosinci 2001 neočekávaně zbavila práv dané letiště provozovat. Původně měla až do roku 2010 letiště spravovat společnost FUF, ve které má ADC více než 30% podíl, jež získala díky realizaci projektu terminálu 2B. Tato společnost byla ovšem nucena předat správu letiště jiné firmě 100% vlastněné maďarskou vládou, přičemž zmíněné finanční úvěry byly na tuto firmu převedeny také. Jelikož zkrachovala i jednání mezi novou maďarskou vládou vedenou Peterem Medgyessym, požaduje nyní FUF zpět přibližně 90 miliónů dolarů. Celá věc je ostře sledována dalšími byť i potencionálními investory, neboť Ferihegy uvažuje o další expanzi.


30.11.-0001 00:00
Alitalia pokračuje v přebírání letounů B777. Aerolinie nedávno obdržely 544 miliónů dolarů od americké banky US Export-Import Bank, jež z velké části umožní koupi těchto šesti strojů. Například 8. května byl dodán stroj B777-243ER registrace I-DISD, jež dostal jméno Cortina Imprezzo. Kromě této šestice plánuje Alitalia leasing nejméně dalších tří strojů tohoto typu.


30.11.-0001 00:00
V budoucnu budou všechny stroje B737-700 společnosti Southwest Airlines vybaveny winglety. Společnost již pevně objednala 169 sad, ale do roku 2012 by mohlo být na její letouny naistalováno dalších 373 sad. První B737 s touto modifikací by se měl v barvách Southwest objevit v říjnu tohoto roku, přičemž instalace všech 169 sad by měla proběhnout do dvou let.


30.11.-0001 00:00
Tunisair propustí 500 ze svých 7 000 zaměstnanců. Za prvních pět měsíců tohoto roku společnost přepravila o 9 % méně cestujících ve srovnání s předchozím rokem, vytížení letadel pokleslo o 3,2 % bodu.


30.11.-0001 00:00
Poté, co švýcarský Swiss dospěl k dohodě s odborovou organizací svých pilotů, zrušil plán na vytvoření dceřinné společnosti Swiss Express. Tato pobočka měla od mateřské společnosti převzít některé evropské linky, jež by provozovala s až o 20 % nižšími náklady.


30.11.-0001 00:00
JAT - Yugoslav Airlines v červenci převzaly letoun B737-4S3, jež obdržel registraci YU-AOQ. Tento stroj je pronajat od Hanway Corporation. Předcházející registrace stroje jsou N758BC (dočasná americká registrace před dodáním), VT-SIH (provozován společností Air Sahara) a N691MA z počátku devadesátých let, kdy byl provozován americkou společností Markair.


30.11.-0001 00:00
Na podzim American Airlines rozhodnou, které z jejich center údržby letadel bude uzavřeno. V Kansas City, Forth Worthu a Tulse tak panuje napětí, které vede zaměstnance k ústupkům.


30.11.-0001 00:00
Ruské East Line Airlines budou na prodej. Jejich mateřská společnost se hodlá v budoucnu zaměřit na své hlavní činnosti, kterými je provozování moskevského letiště Domodědovo a železniční doprava. East Line Airlines provozují zejména osobní a nákladní charterové linky, ale drží také práva k provozu pravidelných linek do Číny.


30.11.-0001 00:00
Air India obdržely vylepšenou nabídku na koupi 18 letadel typu B737-800. Boeing zlevnil svá letadla ve snaze získat tuto objednávku, která by alespoň z části kompenzovala úspěch jeho rivala Airbus Industrie, u kterého si sesterská společnost výše uvedených aerolinií Indian Airlines objednala 43 letounů rodiny A320. Podle všeho sestavená komise u Air India již vyhodnotila typ B737-800 jako nejlepší možné řešení, ale studii musí ještě schválit vedení aerolinií a také samotná vláda.


30.11.-0001 00:00
China Southern Airlines koupí čtyři letouny B737-800 a dva A319-100. Všech šest strojů by měly aerolinie převzít v příštím roce. China Southern si také v roce 2004 pronajmou šest letadel B737-700 a jeden B777-200. Na rok 2005 je zatím naplánován leasing jednoho letounu B737-700.