ITA Italia Transporto Aereo požádaly ENAC o vydání licence

08.07.2021 - Evropa



Společnost ITA Italia Transporto Aereo, která vznikla v rámci restrukturalizace Alitalia, požádala italský úřad civilního letectví ENAC o vydání osvědčení leteckého provozovatele (AOC). Podle italského deníku Corriere della Sera obdržel ENAC od ředitele ITA Fabia Lazzeriniho potřebné dokumenty potvrzující způsobilost společnosti k provozu letecké dopravy po stránce odborné i obchodní.

Podle deníku přešlo z důvodu podání žádosti z Alitalia k nové společnosti několik klíčových specialistů, jež zajišťují zejména odbornou způsobilost. Získání osvědčení má umožnit nové společnosti celou řadu činností ještě před samotným zahájením provozu – od jednání s jinými firmami v letecké branži až po spuštění prodeje letenek.

ITA nemá mít kontinuitu se současnou Alitalií (foto: Alitalia)

Evropská komise oznámila, že se s Itálií dohodla na principech oddělení Alitalia od jejího nástupce ITA, což byl klíčový krok pro získání souhlasu EU se vznikem nové aerolinie a státní pomocí pro její start ve výši 3 miliard eur. Brusel trval na tom, aby společnost ITA byla na Alitalii nezávislá a mezi oběma firmami nebyla kontinuita. To by mělo zajistit, že ITA nebude jen novou verzí staré Alitalia. Již dříve se obě strany dohodly, že se ITA vzdá poloviny slotů na milánské letišti Linate, značky Alitalia a dosavadního věrnostního programu.

Plánované dálkové linky nové společnosti ITA Italia Transporto Aereo (zdroj: italiavola.com)

Sporným bodem, o kterém se ještě jedná, je otázka letenek prodaných Alitalia, které cestující nebudou moci využít. Komise odmítá, aby peníze za tyto nevyužité letenky automaticky přešly na novou společnost. Itálie navrhuje vložení peněz z těchto letenek do fondu, který by cestujícím poskytl garanci a umožnil koupit si náhradní letenku i u dalších aerolinií.

Evropské linky ITA Italia Transporto Aereo operované z římského letiště Fiumicino. S lety do Prahy společnost ve své prezentaci nepočítá (zdroj: italiavola.com)

Nová společnost ITA by měla létat s flotilou přibližně 50 letadel do více než 60 destinací a zaměstnat zhruba 5000 zaměstnanců. Obchodní plán počítá s tím, že v roce 2026 se flotila rozroste až na 104 letadel, což by přibližně odpovídalo flotile Alitalia před vypuknutím pandemie. Lufthansa navrhla nové společnosti ITA partnerství a možnost se připojit ke společnému podniku s United Airlines a Air Canada na transatlantických linkách.

Evropská komise začátkem července rovněž odsouhlasila další státní pomoc Alitalii ve výši 39,7 milionů eur. Jedná se o pomoc, kterou italský stát kompenzuje Alitalii dopady pandemie koronaviru v období od 1. března do 30. dubna 2021. Italská vláda chce udržet Alitalia v chodu do startu nové společnosti ITA a proto není vyloučena potřeba poskytnutí další státní pomoci ve výši 100 milionů eur.

Témata