FAA požaduje po Boeingu do 90 dnů předložit plán na radikální zlepšení kvality výroby

29.02.2024 07:45 - USA & Kanada



Ředitel amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA), Mike Whitaker, včera prohlásil, že Boeing musí do 90 dnů vypracovat komplexní plán řešení "systémových problémů s kontrolou kvality". Stalo se tak po úterním celodenním setkáním s generálním ředitelem Boeingu, Davidem Calhounem, které trvalo sedm hodin. Účastníky jednání byli též i generální ředitel Boeing Commercial Airplanes Stan Deal, nová šéfka kvality výrobce letadel Elizabeth Lundová a Mike Fleming, senior viceprezident a generální manažer programů letadel Boeingu.

FAA ve středu dále uvedla, že společnost Boeing musí podniknout kroky ke zlepšení svého programu Safety Management System (SMS), k němuž se zavázala již v roce 2019, a spojit jej se systémem řízení kvality, aby "vytvořil měřitelný, systémový posun v řízení kvality výroby". Whitaker navštívil 12. února továrnu společnosti Boeing v Rentonu ve státě Washington, kde se vyrábí letadla řady 737 MAX. Vyjádřil znepokojení nad některými věcmi, které při prohlídce viděl, sdělili lidé informovaní o této záležitosti.

první let letadla Boeing 737 MAX 9, duben 2017 (autor: Jeff Hitchcock, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)

"Boeing se musí zavázat ke skutečným a zásadním zlepšením," uvedl po včerejším jednání Mike Whitaker. "Provedení zásadních změn bude od vedení společnosti Boeing vyžadovat trvalé úsilí a my je budeme na každém kroku hnát k odpovědnosti, přičemž milníky a očekávání budou vzájemně srozumitelné.", uvedl Whitaker. Společnost Boeing se snažila na setkání s FAA vysvětlit a posílit své kontrolní bezpečnostní postupy poté, co se 5. ledna během letu na zbrusu novém letadle Boeing 737 MAX 9 společnosti Alaska Airlines oddělil panel záslepky nouzových dveří.

Agentura Bloomberg News ve středu informovala, že americké ministerstvo spravedlnosti navíc prověřuje lednový incident letounu MAX 9 společnosti Alaska Airlines, aby zjistilo, zda Boeing nějak neporušil dohodu o odložení stíhání z roku 2021, které bylo odloženo v důsledku provedených nápravných opatření po dvou haváriích letadel Boeing 737 MAX 8 z let 2018 a 2019. S odvoláním na nejmenovaný zdroj vedení Boeingu totiž hrozí v případě zjištěného porušení této dohody, že bude čelit trestní odpovědnosti, uvedla dále agentura Bloomberg. Americké Ministerstvo spravedlnosti se probíhajícímu šetření odmítlo vyjádřit.

Po incidentu z 5. ledna FAA navíc nepovolila provést plánované navýšení výroby letadel 737 MAX a výše uvedené nové prohlášení FAA vyvolává nové otázky jak bude toto zmrazení navýšení výroby dlouho trvat. Manažeři leteckých společností se tak zlobí na Boeing hned nadvakrát. Některé letecké společnosti oznámily, že budou provádět zvýšený dohled nad kvalitou vyráběných letadel ve vlastní režii. Jiné společnosti zase nelibě nesou kvůli zákazu navýšení výroby očekávaný letošní skluz v dodávkách nových letadel 737 MAX.

Není divu, že letecké společnosti u nových objednávek spíš pokukují po konkurenčním Airbusu. Příkladem tohoto aktuálního trendu tak může být společnost American Airlines, která zřejmě u plánovanou objednávku zhruba 100 úzkotrupých letadel sice rozdělí mezi oba tradiční výrobce, ovšem u Airbusu objedná podle dobře informovaných zdrojů větší část nových letadel. Také společnost United Airlines pochopila, že Boeing bude mít u FAA vážné potíže certifikovat dlouho očekávanou variantu MAX 10, a tak zahájila s Airbusem jednání o alternativě ve formě Airbusu A321neo.

Témata