ČSA se stěhují do nové budovy na letišti Ruzyně

06.05.2002 - Česká republika



Elipsovitá budova svým tvarem připomínající skleněnou konvexní čočku se stala dominantou pražského letiště Ruzyně, kde vyrostla doslova za 365 dní: 19. března loňského roku bylo staveniště předáno do rukou stavební firmě a byl položen základní kámen, nyní zde stojí jedno podzemní a osm nadzemních podlaží a zatravněná terasa. Důvodů k zahájení tak bleskové a náročné akce bylo několik: především nutnost zajistit osádkám letadel kvalitní a moderní zázemí a ustoupit výstavbě nového terminálu Sever - 2. Prezident ČSA ing. Kůla dodal ještě další důvod: "České aerolinie vstoupí příští rok do 80. roku své existence, staly se světově uznávanou leteckou společností a také členem mezinárodní letecké aliance SkyTeam. Je tedy jednou z nutností, aby také prostory ČSA korespondovaly s postavením špičkového leteckého dopravce." Dle starého zvyku předala stavební firma PSJ Holding klíč novému majiteli, prezident ČSA symbolicky odemkl brány a ministr dopravy Ing. Jaromír Schling slavnostě přestřihl pásku, čímž novou budovu otevřeli. Provozní část administrativně-provozního centra ČSA už naplno funguje od nedělní půlnoci (21. dubna), kdy odsud poprvé vyjela osádka mířící na svůj let do Tel Avivu.

Nová budova ČSA
Nová budova ČSA. (Foto: ČSA)

Budova APC je situována západně od Cateringu ČSA. Dle projektů firmy Nikodem+Partner má tvar konvexní čočky a jedno podzemní a osm nadzemních podlaží. V přízemí se nachází gastronomická část včetně jídelny s cca 92 místy uzpůsobená pro výdej asi 400 obědů dovážených z výrobny. První dvě nadzemní podlaží, kde je umístěno hlavně provozní a sociální zázemí létajícího personálu, má výrazně zvětšený obdélníkový půdorys zastřešený zatravněnou terasou. Ve třetím až sedmém podlaží je celkem asi 3 600 m2 kancelářské plochy, kde je administrativa letového a provozního úseku, personální úsek, část úseku majetkových účastí a správy a úseku informačních technologií, generální inspektorát a především trakt prezidenta společnosti a generálního sekretariátu včetně víceúčelového "showroomu", technologicky a interiérově uzpůsobeného pro pořádání prezentací, tiskových konferencí, valných hromad apod. Koncepce rozmístění administrativy je založena na maximální transparentnosti a kooperativnosti (prosklenné dveře, jednotlivá oddělení včetně jejich vedoucích v jednom vhodně interiérově řešeném prostoru). V ustupujícím osmém podlaží je umístěn Centrální dispečink a technologické strojovny. Od počátku mělo prioritu sociální zázemí pro osádky letadel - šatnové prostory pro 1 500 osob, klubovna, služby kadeřnické, rehabilitační, čištění oděvů, stejně jako jejich perfektně a moderní technikou vybaveného provozního zázemí (hala osádek s informačním pultem, schránkami a počítačovými kójemi, briefingová hala, hotovostní místnost, studovna). Nejen létající personál, ale i ostatní zaměstnanci ČSA budou moci využívat "suchou" saunu, posilovnu, ordinaci lékaře, výdej uniforem apod. V celém areálu bude celkem 381 parkovacích míst, z toho před budovou 51 pro mikrobusy osádek, hosty, top management a provozní vozidla a v zóně přístupné "na povolení" dalších 330 parkovacích stání, z toho 67 v suterénu objektu. Na stávající komunikační systém bude areál APC napojen komunikací podél severní části Cateringu (konečnou podobu dostane toto napojení během několika let po dobudování nového kruhového objezdu) a pěší komunikací směřující mezi rozestavěným Parkingem C a budoucím hotelem ke konečné stanici MHD.

Témata