Boeing a Airbus: kdo s koho

25.12.2004 - Nová letadla



Budoucí vývoj letecké dopravy je už dlouhou dobu předmětem diskusí expertů v oboru. Své vize vývoje vzdušné dopravy zpracovávají samozřejmě i výrobci letadel a následně v souladu s nimi vyvíjejí nové typy letounů. Evropský výrobce dopravních letadel Airbus Industrie se zprvu zaměřil na vývoj obřího letadla Airbus 380. Tento letoun je určen pro tzv. high-density trasy, kde cestuje enormní počet pasažérů. Na světě je však málo míst s tak velkou místní poptávkou, a tak je tento letoun určen především pro aerolinie, které pomocí husté sítě lokálních a středně dlouhých tras směřujících do uzlu jsou schopny naplnit letadla s kapacitou přes 500 míst a vypravit je na dálkové linky do frekventované destinace. Zde by si pak část cestujících na své linky střední a krátké linky přebral alianční partner. Jedná se tedy o klasický "hub-and-spoke" systém v globálním měřítku. Boeing naopak přišel s jinou vizí. Podle amerického výrobce letadel budou cestující preferovat non-stop přímé lety mezi jednotlivými body, tedy tzv. "point-to-point" systém v globálních rozměrech. Podle vize Boeingu se bude význam hubu snižovat ve prospěch přímých dálkových spojů. Aerolinie, které pasažérům možnost přímého letu bez přestupů nabídnou, budou mít oproti ostatním leteckým společnostem značnou výhodu. Tak vznikl projekt Boeing 7E7, letadla střední velikosti s ultra dlouhým doletem.

Airbus A350-800
Airbus A350-800 (Foto: Airbus SAS)

Vizi Boeingu nahrává především nadcházející liberalizace letecké dopravy mezi Evropskou unií a USA, která se jistě stane silným impulsem pro další uvolňování restrikcí v tomto odvětví i v dalších částech světa. Jedná se sice o velmi pomalý a komplikovaný proces, ale vše nasvědčuje tomu, že letecké společnosti již brzy nebudou nuceny nasazovat na dálkové linky co největší letadla vzhledem k příliš restriktivním bilaterálním dohodám mezi zeměmi. Na druhou stranu je potřeba počítat s tím, že i nadále bude poptávka létat na letiště s omezenou kapacitou. Zde se letadla jako Airbus A380 uplatní jistě velmi dobře. Nicméně předpokládaný prodej 3 100 kusů kategorie dálkových letadel s kapacitou 250 – 300 cestujících nenechal Airbus klidným. Ten se rozhodl pro vývoj ani ne tak nového letadla jako spíše značně modifikované varianty stávajícího typu Airbus A330. Označení nového letounu by mohlo být stejně jako v případě typu Airbus 340 a nových verzí -500 a -600 klidně odbyto pouhým zavedením nových verzí. Avšak nové stroje mají konkurovat zbrusu novému americkému modelu s futuristickým vzhledem, u kterého americký výrobce pečlivě dohlíží na to, aby se o něm mluvilo jen a jen v superlativech, proto je nutné z hlediska zvýšení atraktivnosti přijmout zcela nové značení, pro které se počítá s číslem 350.

Nejoptimističtější odhady mluví o 1 000 prodaných letadlech Airbus 380, a tak není divu, že se Airbus hbitě rozhodl pro rozšíření nabídky letadel s kapacitou 250 – 300 pasažérů, aby tak alespoň omezil svého rivala. V podstatě tak evropský výrobce dal za pravdu americké firmě ve dvou věcech. Jednak svým krokem potvrdil správnost americké vize vývoje letecké dopravy a zároveň dal jasně najevo, že letoun Boeing 7E7 není pouhá kopie letadla A330, která si nenajde prostor pro využití, což ještě nedávno patřilo k všední argumentaci představitelů Airbusu. Zároveň Airbus potvrdil, že umí pružně reagovat na potřeby svých zákazníků.

Letouny Boeing 7E7 a Airbus 350, které se do provozu dostanou v roce 2009 nebo 2010, budou přímými konkurenty, takže mluvit jmenovitě o tom, pro jaký typ se jednotliví dopravci nakonec rozhodnou, by bylo pouze spekulací. Již nyní je ale jasné, že Airbus zcela logicky vsadil na dopravce z oblasti Středního Východu. Ti již několikrát vystoupili s výhradami týkajících se ne zcela ideální kapacity rodiny nového amerického typu. Emirates se nechaly slyšet, že je pro ně 7E7 moc malý a Qatar Airways uvažující o objednávce několika desítek letadel jasně vyrozuměly Boeing Company o nutnosti vyvinutí verze –9 s kapacitou 257 cestujících ve třech třídách.

Tyto prosperující a agresivně expandující aerolinie měly zcela jistě vliv na vytvoření charakteristik dvou základních verzí nového typu Airbus 350. První z nich značená –800 bude schopna přepravovat 245 pasažérů v uspořádání tří tříd na vzdálenost 15 900 kilometrů. Druhá verze –900 pojme do tří tříd 285 cestujících a uletí 13 900 kilometrů. U doletu je však nutné zmínit, že jej Airbus uvádí vzhledem k téměř nulovému nákladu mimo cestující a jejich zavazadel, a tudíž jej nelze přímo srovnávat s doletem dálkových letadel rodiny 7E7, který se má také pohybovat mezi 15 a 16 tisíci kilometry ovšem s maximálním množstvím platícího nákladu.

Airbus A350-900
Airbus A350-900 (Foto: Airbus SAS)

Jak již bylo uvedeno, nové letadlo bude přímo odvozené od typu Airbus 330, základní odlišností má být větší dolet. Oproti příslušným verzím letadel Airbus 330 budou mít letouny Airbus 350 dolet prodloužený o 3 400 kilometrů. Další důležitou změnou bude zefektivnění provozu. Toho bude dosaženo použitím nově vyvinutých kompozitových materiálů, jež budou použity především v případě centroplánu a křídla, které by mělo dostat i nový aerodynamický design. Další změnou, která přímo povede ke snížení spotřeby paliva a snížení nákladů na sedačku budou nové motory. První pohonnou jednotkou bude motor General Electric GEnx 72A1, který byl původně vyvíjen pro letoun Boeing 7E7. Počítá se i s vyvinutím odpovídajících motorů společností Rolls Royce, jejichž Trent 1000 přesně nesplňuje potřeby výrobce letadel. To vše dohromady spolu s dalšími méně důležitými změnami by mělo zajistit více než 10 % snížení spotřeby leteckého paliva.

John Leahy, Chief Commercial Officer Airbus Industrie, pak dále slíbil, že A350 bude mít celkově o 8-10 % nižší náklady na osobo-kilometr než jeho americký protivník. Program vývoje nového letounu má stát "pouhé" čtyři miliardy eur, přičemž jednu třetinu může výrobce financovat státními bezúročnými úvěry. Tuto pomoc má evropský výrobce k dispozici, ale v případě jakýchkoliv problémů je schopen vývoj A350 financovat i bez státní pomoci. Typ A330 by měl zůstat ve výrobě, ale i když o tom výrobce prozatím mlčí, je jasné, že poptávka po tomto typu bude přinejmenším utlumena. Jednoznačně se nabízí otázka, kdo tato letadla bude kupovat v případě, když bude na trhu letadlo stejné kapacity, s mnohem efektivnějším provozem a dokonce stejnou typovou kvalifikací pro piloty a palubní průvodčí nehledě na naprosto stejné postupy při údržbě. Ani ne o třetinu zvětšený dolet určitě nebude pro žádnou aerolinii důvodem k výběru tohoto staršího modelu.

Boeing 7E7
Boeing 7E7, verze pro krátké tratě (Foto: Boeing Company)

Achillovou patou nového projektu Airbus Industrie by se mohla stát neexistence letadla A350 pro střední linky, která by byla odpovědí na letoun Boeing 7E7-3 určeného pro přepravu 289 cestujících ve dvou třídách s doletem 6 500 kilometrů. Ten je vyvíjen prvotně pro japonské aerolinie jako All Nippon Airways (ANA), ale své uplatnění by si snadno mohl najít i v ostatních částech světa jako náhrada za letouny Airbus 300. Tyto nezadržitelně stárnoucí letouny slouží v hojném počtu na linkách například i u společnosti Lufthansa, která se nechala slyšet, že možnost zařazení 7E7 do flotily pečlivě prozkoumá. Důležitý faktor by verze –3 mohla představovat také pro British Airways, které vyjma dálkových linek posílají svá letadla Boeing 767-300 i na evropské lety.

Boeing Company má prozatím v ruce 56 pevných objednávek na svůj nový model 7E7 a jednání o prodeji stejného počtu letadel jsou ve značně pokročilé fázi. Naprostá většina pevných objednávek pochází od japonských All Nippon Airways (ANA), které objednaly 50 kusů. Významnými zákazníky, kteří ovšem ještě kontrakt neuzavřeli, jsou s 20 letadly americké Primaris Airlines a Japan Airlines s 30 letadly. Boeing si původně předsevzal do konce roku získat 200 objednávek, pár dnů před Silvestrem ale registruje pouhých 112, přičemž pevné smlouvy jsou uzavřené jen na polovinu z nich. Airbus Industrie na druhé straně nemá ještě žádnou pevné objednávku, ale už registruje prvního vážného zájemce, kterým jsou Air Europa, jež podepsaly MoU na 10 letadel plus 2 opce. Od dob letadel Lockheed L1011 a McDonnell Douglas DC-10 budeme moci přihlížet přímému boji dvou výrobců o zákazníky pro svá nová dálková letadla v naprosto stejné kategorii.

Témata