Boeing 737-500 pro SkyEurope Airlines

15.06.2003 - Slovensko



SkyEurope Airlines - Boeing 737-500Slovenské nízkonákladové aerolinie SkyEurope Airlines se rozhodly rozšířit svoji flotilu o první proudový letoun - Boeing 737-5Y0 (msn 25186), který byl pronajat u leasingové společnosti GECAS na období 36 měsíců s možností prodloužení. Podle informací commercial managera SkyEurope Airlines pana Pavla Mladého je přelet boeingu z USA na Slovensko naplánován v týdnu od 23. června. Letoun uskuteční přelet ještě s americkou registrací. Po příletu bude následovat zapsání do slovenského registru letadel, celní řízení a další administrativní úkony. Letadlu byla Leteckým úřadem SR přidělena předběžná registrační značka OM-SEA, kterou SkyEurope Airlines pokračují ve své tradici označovat letadla "významovými" značkami (obdobně jako u flotily Embraerů EMB-120 se značkami OM-SKY, -SPY, -FLY a -DAY). Označení SEA znamená nejenom "moře" (vzhledem k využití letounu i pro středomořské destinace), ale také zkrácený název společnosti (SEA - SkyEurope Airlines).

Letadlu byla Leteckým úřadem SR přidělena předbežná registrační značka OM-SEA, kterou SkyEurope Airlines pokračují ve své tradici označovat letadla "významovými" značkami (obdobně jako u flotily Embraerů EMB-120, se značkami OM-SKY, -SPY, -FLY, -DAY). Označení SEA znamená nejen "moře" (vzhledem na využití letadla i pro středomořské destinace), ale též zkrácený název společnosti (SEA - SkyEurope Airlines).

Uvedení boeingu do provozu je plánované na 11. červenec, kdy se letoun vydá z bratislavského letiště M.R. Štefanika na první let na nové lince společnosti do Londýna. Spojení s londýnským letištěm Stansted bude provozováno třikrát týdně - v pondělí, středu a pátek. Od 22. srpna přibude též historicky první letecké spojení s Paříží. Linka na pařížské letiště Orly má být rovněž provozována třikrát týdně - ve středu, pátek a neděli. Ceny jednosměrných letenek (letištních poplatků) začínají na velmi atraktivních 990 Sk.


První společností u které Boeing 735 sloužil byla mexická TAESA.
(Foto: Tim Manns)

Vraťme se však k samotnému boeingu. Stavba tohoto letounu, jež bude tyto linky obsluhovat a nese výrobní číslo 25186/2236, byla v americkém závodě Renton dokončena na přelomu let 1991-1992. První let tento stroj uskutečnil 25.2.1992 již pod registrací XA-RKP svého prvního provozovatele mexické společnosti TAESA (Transportes Aereos Ejecutivos SA), které byl dodán prostřednictvím leasingové společnosti GECAS 11. března 1992.

Tato svého času třetí největší letecká společnost v Mexiku tento stroj provozovala pouze několik let na regionálních linkách vedoucích do Střední Ameriky ale i USA. Prakticky v té samé době, kdy tento letoun společnost opustil, začala se ona sama dostávat do finančních potížích, dluhy narůstaly a tak společnost nakonec v roce 2000 skončila v likvidaci. To je ale doba, kdy daný B737-5Y0 u společnosti již dávno nelétal, neboť 3. června 1995 byl tentokrát již leasingovou společností ILFC dodán brazilské aerolinie Rio Sul, u kterých létal s registrací PT-SLU v konfiguraci pro 111 cestujících ve dvou třídách.

Rio Sul byly původně samostatnou společností, která se ale následně staly součástí skupiny národní aerolinie Varig. Díky tomu létal B737-5Y0 v barvách, které můžete shlédnout o několik řádek níže. Téměř o osm let později se stal PT-SLU jedním ze strojů, které byly z důvodu krize v brazilské letecké dopravě vráceny pronajímateli. Svou službu u Rio Sul definitivně ukončil 16. února 2003. Mimochodem tento stroj je poháněn motory CFM56-3C1 a v barvách SkyEurope Airlines bude provozován v ekonomickém uspořádání pro 133 cestujících.

Rio Sul - Boeing 737-500
Boeing 735-5Y0 ještě v barvách brazilské společnosti Rio Sul přistává na letišti v Rio de Janeiru. (Foto: Remi Dallot)

Doufejme, že se všechny plány SkyEurope s tímto letounem vydaří na sto procent a že nám jej někdy představí i v Praze. Ostatně nejpozději na jaře příštího roku by se měl ve flotily slovenského dopravce objevit druhý boeing...

Témata