Avianca Holdings a její dcery požádaly o ochranu před věřiteli

13.05.2020 - Latinská Amerika



V neděli 10. května požádala společnost Avianca Holdings a její dceřiné společnosti ochranu před věřiteli podle kapitoly 11 amerického insolvenčního zákona. Avianca Holdings zastřešuje kolumbijskou leteckou společnost Avianca a dceřiné aerolinie v dalších zemích Latinské Ameriky.

Avianca - Boeing 787 Dreamliner (foto: Alan Wilson/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

Podle vyjádření generálního ředitele holdingu Anky van der Werffa k tomuto kroku donutil druhou největší jihoamerickou leteckou skupinu nepředvídatelné dopady pandemie onemocnění covid-19. Pro samotnou leteckou společnost Avianca je tento propad nejzávažnější událost za celou její stoletou historii. Po KLM je totiž Avianca druhou nejstarší dosud létající aerolinií na světě.

Provoz společnosti byl zasažen březnovým rozhodnutím kolumbijského prezidenta Ivana Duqueho o uzavření vzdušného prostoru Kolumbie. Kroky vlád v dalších zemích a následný pokles poptávky vedl k uzemnění velké části flotily a většina zaměstnanců musela zůstat doma na neplaceném volnu.

Avianca - Airbus A320 (foto: Avianca)

Avianca se marně dožadovala státní pomoci u Kolumbie, kde je její tržní podíl více než 50procentní. Možná neuspěla též i proto, že již před vypuknutím pandemie měla vážné ekonomické problémy a o její insolvenci podle Financial Times se již spekulovalo dříve. O těchto spekulacích vypovídala i tržní cena jejích akcií, která se v pátek pohybovala na burze v New Yorku okolo 88 centů, znatelně níže než v roce 2014, kdy akcie dosáhly cenového vrcholu 18 USD.

Cílem insolvence je podle podání u soudu v New Yorku zachování provozu i pracovních míst za předpokladu provedení změn, tak aby společnost fungovala lépe a efektivněji. Podle Reuters byla impulsem k podání insolvence její neschopnost splatit splátku dluhu ve výši 65 miliónů dolarů, jejíž splatnost byla právě v neděli.
Pandemie koronaviru znamenala pro společnost ztrátu 80 % příjmů, což vytváří značný tlak na finanční rezervy. Problémem Avianca a dalších dceřiných aerolinií jsou vysoké fixní náklady a taky celkové závazky, které dosahují podle odhadů až sedmi miliard dolarů. Ochrana před věřiteli tak dává firmě čas provést reorganizaci, snížit náklady a případně se zbavit některých částí.

Na regionálních linkách nasazuje Avianca letouny ATR 72-600 (foto: Harold2030/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0)

V minulosti Avianca požádala o ochranu před věřiteli v roce 2003. Společnost tehdy zachránil v roce 2004 bolivijský byznysmen German Efromovich, který koupil kolumbijského dopravce za 64 milionů dolarů a převzal závazky ve výši 220 milionů dolarů. Od té doby začala Avianca úspěšně expandovat, v roce 2010 došlo ke spojení se středoamerickou aerolinií TACA a byl vytvořen holding Avianca TACA (později bylo jméno TACA vypuštěno).

Holding Avianca zahrnuje letecké společnosti v celé řadě dalších zemí. V současnosti vedle samotné kolumbijské společnosti Avianca se jedná o Avianca Cargo (Tampa Cargo), Avianca Costa Rica, Avianca Ecuador, Avianca Perú a Taca International Airlines. Součástí holdingu je taká řada dalších dceřiných firem.

Nákladní Airbus A330F nákladní divize Avianca Cargo (foto: Avianca)

V roce 2019 obsluhovala Avianca přes stovku destinací ve 27 zemích světa, a to zejména v Latinské Americe. Hlavní huby společnosti jsou v Kolumbii, Salvadoru a Peru. Odtud Avianca provozovala též dálkové lety do Severní Ameriky a Evropy. Celkem přepravila společnost přes 30 miliónů pasažérů a zaměstnávala 21 000 lidí. Celkový počet letadel provozovaných všemi leteckými společnostmi holdingu přesahuje 180. Samotná kolumbijská Avianca provozuje necelou stovku letadel.

Lockheed L-1049G Super Constallation společnosti Avianca je odbavován na mezinárodním letišti v Miami. Archivní snímek z roku 1965 (foto: Jon Proctor/Wikimedia Commons - GFDL)

Témata