Asie na počátku low-cost boomu - 1.

19.02.2004 - Asie & Austrálie



Zájem o nízkonákladovou přepravu projevují jak menší aerolinie, tak cestovní kanceláře a subjekty schopné poskytnout potřebné finance, ale v mnoha případech i samotné vlajkové společnosti, které se na příkladech ze Severní Ameriky a Evropy stačily poučit v tom, že low-cost boomu se prakticky nedá zabránit.

Nízkonákladová doprava byla v minulosti v oblasti známa zejména díky Virgin Blue a jejich nespornému úspěchu v Austrálii, kde se nyní pyšní 30 % podílem na trhu vnitrostátní letecké dopravy. V omezené míře pak tento koncept dopravy na nejlidnatějším kontinentu planety představily některé japonské aerolinie jako Skymark nebo Air Do.

Kde všude se tedy již objevila v jihovýchodní Asii nízkonákladová doprava? Ne náhodou se její kolébkou stala Kuala Lumpur. Ač velmi moderní a perspektivní letiště trpí Kuala Lumpur International Airport nadbytkem kapacity, protože řada letů směřuje do nedalekého Singapuru. Letišti nepřidává ani skoro dokončená výstavba ultra-moderního mezinárodního letiště v Bangkoku. Letiště v Kuala Lumpur je tak nuceno držet přistávací poplatky na minimu a být tak ve skutečnosti nejlevnějším letištěm v oblasti. To spolu s omezenou konkurencí ze strany cizích aerolinií zapříčinilo vznik Air Asia. Zprvu velmi nenápadné aerolinie provozující dvě letadla na čtyřech linkách do sekundárních, Evropanům téměř nic neříkajících, měst v Malajsii, brzy však hlásící velké úspěchy. Její expanze se od začátku soustředila s výjimkou Bangkoku a Phuketu na vnitro-malajský trh, čímž tempo růstu ovšem nijak netrpělo. Během dvou let se letadlový park rozrostl na sedm strojů a síť o dalších sedm destinací. Další rapidní expanze je v plánu. O tom svědčí i plán vedení aerolinie, podle kterého by se měla flotila na konci roku 2004 zdvojnásobit a čítat 22 letadel.

Air Asia - Boeing 737-300
Air Asia jsou nejúspěšnější nízkonákladovou společností v jihovýchodní Asii. (Foto: Air Asia)

Záhy Air Asia začaly vyhledávat možnosti růstu i mimo  Kuala Lumpur a zaměřily se na atraktivní letiště Changi v Singapuru. Bohužel se společnosti nepodařilo získat potřebné sloty, a tak přistoupily na variantu letiště v Johor Bahru. Toto malajské město leží u hranic se Singapurem a disponuje letištěm schopným odbavovat letouny kategorie Boeing 737. Zatím byly oznámeny opět pouze vnitrostátní lety s výjimkou Bangkoku, ale do budoucna vidí Air Asia v Johor Bahru svůj výchozí bod pro lety do Indonésie. K těm Air Asia dostala nedávno i licenci a může tak obsluhovat například destinace jako Jakarta, Medan, Bali nebo Surabaya.

Získání silného postavení v Bangkoku je jasně dalším cílem Air Asia. Na rozdíl od Evropské unie, kde si mohou low-cost aerolinie létat odkud chtějí a kam chtějí, aniž by jim v cestě stály jakékoliv překážky spojené s legislativními restrikcemi, musely Air Asia najít v Thajsku partnery, aby mohly z tohoto státu operovat. Jeho zákony totiž říkají, že každá společnost létající z Thajska musí být vlastněna thajskými subjekty z 51 %. Hlavním investorem se stal telekomunikační gigant Shin Corporation s 50 % podílem, 49 % pak patří malajské Air Asia a zbylé jedno procento je v rukou dalšího investora z Thajska. Místní pobočce Thai Air Asia tak už nic nebránilo 16. února otevřít linku Bangkok – Singapur, kde létá denně. Se třemi Boeingy 737-300 Thai Air Asia dále létají od 3. února do Chiang Mai, Phuketu a Hat Yai a od 12. února do Khon Kaen.

V Bangkoku se zatím odděleně rozvíjí další no-frill dopravce s názvem One-Two-Go, ale je jen otázkou času, kdy se jeho cesta zkříží s dráhou Air Asia. One-Two-Go zatím se dvěma stroji Boeing 757 obsluhují segment Bankok – Chiang Mai a to čtyřikrát denně. Zmíněné letouny Boeing 757 jsou ale využívány i pro potřeby mateřského charterového dopravce Orient Thai Airlines. V plánu je až šest takových letadel, která by měla být do flotily nyní obsahující ještě Lockheed L-1011 a Boeing 747 zařazena. Současný letový řád One-Two-Go je platný do 27. března 2004, ale není vyloučeno, že další nárůst linek do Chiang Mai se uskuteční ještě před tímto datem.

Jak bylo řečeno, je jen otázkou času, kdy na sebe Air Asia a One-Two-Go narazí. Došlo už i na výměnu názorů nejvyšších představitelů obou aerolinek prostřednictvím médií. Air Asia je prý připravena nabídnout zákazníkům ještě nižší ceny na trase Bangkok – Chiang Mai hned, jakmile ji začne obsluhovat. One-Two-Go zase ujistily, že budou vždy o krok vpřed před Air Asia, což signalizuje možnou cenovou válku nízkonákladových aerolinií v Thajsku. V souvislosti s tím tamější ministerstvo dopravy hodlá skončit s jakýmkoliv omezováním výše minimálních cen letenek. To by mělo umožnit volnou konkurenci mezi těmito dopravci. One-Two-Go pak plánují předběhnout Air Asia a jako první začít létat mezi Bangkokem a hlavní baštou Air Asia Kuala Lumpurem. Cenovou válku by také mohla podnítit další nízkonákladová společnost Nok Air, kterou zakládají Thai Airways International (39 % podíl) spolu s dalšími investory a jež bude od 1. července operovat se dvěma letouny Boeing 737-400 na linkách z Bangkoku do Chiang Mai, Khon Kaenu, Udon Thani, Phitsanuloku, Puketu a Hat Yai. Podle prohlášení zástupců společnosti by měly být do jednoho roka zahájeny lety i na mezinárodních linkách, zvažován je Singapur a některé destinace v Číně a Indonésii.


Jak vznikne nová aerolinie si můžete prohlédnout na homepage Nok Air. (Zdroj: www.nokair.com)

Překotný rozvoj s sebou nese nutnost hledat nové možnosti financování, které by zajistily prostředky na nákup nových letadel. Air Asia se tak rozhodly ve třetím čtvrtletí roku 2004 nabídnout zhruba 25 % akcií veřejnosti. Počítá se, že veřejná nabídka formou IPO by měla vynést 600 miliónů až jednu miliardu dolarů. Možnosti růstu jsou opravdu neomezené a již nyní aerolinie jednají o možnosti založení dceřinné společnosti v Indii a Indonésii. Další země ale nejsou rovněž vyloučeny. Oznámen byl již vznik další pobočky Air Asia, která bude situována přímo na letiště Changi v Singapuru a díky niž budou Air Asia přeci jenom provozovat lety z tohoto velmi žádaného letiště.

V případě Indonésie nastal před pár dny zvrat. Lion Air byly považovány za potencionálního nebezpečného konkurenta Air Asia, protože nabízí velmi nízké ceny letenek. Aerolinie létají s unifikovanou flotilou letadel MD-87 v celoekonomickém uspořádání, a spousta lidí tak věřila, že se brzy prohlásí prvním indonéským low-cost dopravcem. Opak se stal ale 15. ledna pravdou. Lion Air ohlásily expanzi do destinací jako Sydney, Darwin, Tokio, Peking, Madras či Kalkata, tedy cílů kterým se Air Asia většinou vyhýbají a zavedení nové obchodní třídy. Aby byl zajištěn plán rozvoje na rok 2004, chce Lion Air ke svým 19 letadlům přidat dalších 14 stejného typu. Ve snaze ještě více se vzdálit od stále více bublajícího low-cost kotle, se tak Lion Air nakonec etablovaly jako typická klasická aerolinie.

Druhá část článku, která vyjde v pondělí 23. února, Vám přiblíží poslední vývoj v oblasti nízkonákladové dopravy v Singapuru.

Témata