Přehled sestřelených civilních dopravních letadel

21.07.2014



Let Boeingu 777 společnosti Malaysia Airlines ukončila nad východní Ukrajinou raketa, kterou vypálili pravděpodobně proruští rebelové. Sestřelení civilního letadla přímo na evropském kontinentu je šokující, nicméně historie ukazuje, že v posledních desetiletích došlo k celé řadě sestřelů letadel s nevinnými cestujícími. Přinášíme výčet významných sestřelení civilních letadel, ke kterým došlo po 2. světové válce.

23. červenec 1954 - Cathay Pacific - Douglas DC-4 - 10 obětí

Na čtyřmotorový Douglas DC-4, který letěl na pravidelné lince ze Singapuru do Hongkongu, zaútočily nedaleko ostrova Hainan dvě čínské stíhačky. Dva motory DC-4 byly zasaženy palbou a začaly hořet. Posádka se rozhodla pro nouzové přistání na moři. Osm cestujících a dva členové posádky přišli při střelbě a následném nouzovém přistání o život. Osm přeživších zachránil na mořské hladině obojživelný letoun Grumman SA-16 Albatross americké armády.

Cathay Pacific - Douglas DC-4 - záchrana cestujících
Zachrana cestujících, kteří přežili sestřelení a nouzové přistání na moři, americkým vojenským letounem (foto: US Air Force/Wikipedia)

27. červenec 1955 - El Al - Lockheed Constellation - 58 obětí

Letoun izraelské letecké společnosti El Al letěl na pravidelné lince z Londýna do Tel Avivu. Po mezipřistání ve Vídni letoun zamířil na jih k další zastávce v Istanbulu. Po přeletu Bělehradu se stroj začal odchylovat východně ze své trasy a místo plánovaného přeletu Skopje vstoupil omylem do bulharského vzdušného prostoru. Proti zbloudilému Lockheedu vzlétly dvě bulharské stíhačky MIG-15, které jej ve výšce 5500 metrů zasáhly střelbou. Posádka izraelského letounu, který začal hořet, se pokusila o nouzové přistání. Migy však zaútočily znovu a izraelský letoun u města Petrič v blízkosti bulharsko-řecké hranice sestřelily.

30. června 1962 – Aeroflot – Tupolev Tu-104 – 84 obětí

Tupolev Tu-104 letěl na pravidelné lince SU902 z Chabarovsku do Moskvy s mezipřistáními v Irkutsku a Omsku. Po startu z Irkutsku byl letoun omylem sestřelen při vojenském cvičení sovětské armády. Oficiální vyšetřovací komise oznámila, že příčinou katastrofy byla ztráta orientace v oblačnosti a požár na palubě letadla.

21. únor 1973 - Libyan Arab Airlines - Boeing 727 - 108 obětí

Letoun libyjské letecké společnosti letěl na pravidelné lince z Tripolisu do Káhiry s mezipřistáním v Benghází. Kvůli silnému zadnímu větru, oblačnosti a nefungujícímu směrovému majáku v Káhiře se posádka odchýlila z koridoru nad severní Sinaj, který byl v té době kontrolován Izraelem. K Boeingu vyslala izraelská armáda dvě stíhačky F-4 Phantom, jejíž piloti se pokoušeli s libyjským letounem navázat kontakt a přimět jej k přistání. Otočení letounu směrem ke Káhiře a zasunutí podvozku piloti stihaček interpretovali jako pokus o únik a zahájili na letoun palbu. Těžce poškozený letoun se pokusil o nouzové přistání v poušti, při kterém havaroval. Zahynulo 108 osob, které byli na palubě letounu. Se zraněními vyvázli čtyři cestující a druhý pilot.

20. duben 1978 - Korean Air Lines - Boeing 707 - 2 oběti

Posádka Boeingu letícího na pravidelné lince z Paříže přes Anchorage do Soulu změnila po přeletu Grónska kvůli chybě navigátora kurz a letoun zamířil na jihovýchod směrem k Sovětskému svazu. Protivzdušná obrana vyslala k zbloudilému letounu dvojici stíhaček Su-15, které Boeing asi 15 minut doprovázely. Poté piloti stíhaček začali po jihokorejském letounu pálit z kanónu a následně vypálili dvě rakety. Zatímco palba poškodila křídlo letounu, střela zasáhla trup a způsobila dekompresi kabiny. Posádka Boeingu 707 začala klesat a nouzově přistála na zamrzlém jezeře na poloostrově Kola. Dva cestující zahynuli a 15 dalších bylo těžce zraněno.


Rekonstrukce sestřelení jihokorejského Boeingu 707 ruskou televizí (foto: YouTube)

3. září 1978 - Air Rhodesia - Vickers Viscount 782D - 48 obětí

Krátce po startu z Karibe zasáhla raketa země-vzduch vystřelená levicovými povstalci bojujícími proti vládě stroj Vickers Viscount, který letěl na pravidelné lince do Salisbury (dnes Harare). Při nouzovém přistání na poli se těžce poškozený letoun rozlomil a začal hořet. Při přistání zahynuli čtyři členové posádky a 34 cestujících. Na místo přistání krátce poté dorazili povstalci, kteří zastřelili deset cestujících. Sestřelení a následný masakr přežilo osm cestujících, kteří se ukryli ještě před příjezdem povstalců.

12. února 1979 - Air Rhodesia - Vickers Viscount - 59 obětí

Levicoví povstalci sestřelili raketou země-vzduch krátce po startu letoun Vickers Viscount, který letěl na vnitrostátní lince z Kariba do Salisbury (dnes Harare). Stroj se zřítil východně od jezera Kariba. Při katastrofě zahynulo všech 55 cestujících a 4 členové posádky.

27. června 1980 - Itavia - Douglas DC-9-15 - 81 obětí

Pravidelný let italské společnosti Itavia z Boloně do Palerma havaroval čtyřicet minut po startu do Tyrhénského moře u ostrova Ustica. Všech 81 osob na palubě letadla při katastrofě zahynulo. Příčina havárie byla dlouho předmětem dohadů. Až v roce 1999 bylo vyšetřování uzavřeno s tím, že let byl sestřelen. V roce 2008 byl případ znovu otevřen poté, co bývalý italský prezident Francesco Cossiga prohlásil, že letoun byl sestřelen francouzským vojenským letounem. V roce 2013 nejvyšší italský soud rozhodl, že letoun byl sestřelen zbloudilou raketou a italská vláda musí pozůstalým zaplatit odškodnění.

Itavia - Douglas DC-9-15 - trosky letounu
Vyzvednuté trosky sestřeleného letounu DC-9-15 vystavené v muzeu v Boloni (foto: Ghedolo/Wikipedia)

1. září 1983 - Korean Air Lines - Boeing 747-200 - 269 obětí

Boeing 747 letěl na pravidelné lince KE007 z New Yorku přes Anchorage do Soulu. Krátce po startu z Anchorage letoun začal kvůli chybnému nastavení autopilota nabírat chybný kurz a tato odchylka se stále zvětšovala. Stroj přeletěl nad poloostrovem Kamčatka odchýlen až 400 km od své plánované trasy. Po přeletu mezinárodních vod Ochotského moře Boeing 747 opět vstoupil do vzdušného prostoru Sovětského Svazu nad jižním Sachalinem. K letounu byly vyslány stíhačky Suchoj Su-15, které vypálily výstražnou salvu. V té době dostal Boeing 747 povolení od letového střediska v Tokiu stoupat do letové hladiny 370, což stíhači vyhodnotili jako pokus o únik. Poté byly na letouny vypáleny dvě rakety, přičemž první vybuchla v těsné blízkosti letounu a způsobila dekompresi kabiny a poškodila řízení. Po útoku pokračoval poškozený letoun dále v letu a pilotům se podařilo vyslat nouzové hlášení. Stroj klesl do výšky 4 km a posádce se podařilo dostat Boeing částečně pod kontrolu. Po 12 minutách od zásahu se však letoun zřítil do moře.

Korean Air - plánovaná trasa a odchylka letu KE007
Plánovaná a skutečná dráha letu KAL 007 (foto: Mgarin73/Wikipedia)

16. srpna 1986 – Sudan Airways – Fokker F27 – 60 obětí

Fokker F-27 byl sestřelen krátce po startu z Malakal na jihu země bojovníky ze Súdanské lidově osvobozenecké armády. Letoun letěl na pravidelné lince z Malakal do Chártúmu. Všech 60 osob na palubě letadla zahynulo.

11. června 1987 – Bakhtar Afgan Airlines – Antonov An-26 – 52 obětí

Afghánský Antonov An-26 sestřelili islámští bojovníci bojující proti vládě krátce po startu z Kandaháru střelou země-vzduch. Letoun letěl na pravidelné vnitrostátní lince Kandahár – Kábul. Zahynulo všech 47 cestujících a 5 členů posádky.

6. listopad 1987 – Air Malawi – Shorts Skyvan – 10 obětí

Malý Shorts Skyvan společnosti Air Malawi letěl na charterovém letu z Blantyre do hlavního města Lilongwe. Při přeletu přes severní Mozambik, kde probíhaly boje mezi vládními vojsky a povstalci byl letoun sestřelen. Zahynulo 8 cestujících a dva piloti.

3. červenec 1988 - Iran Air - Airbus A300 - 290 obětí

Letoun Airbus A300 odstartoval z letiště v Bandar Abbasu k pravidelnému letu číslo IR655 do Dubaje. Krátce po startu se civilní letoun dostal do zóny, ve které operoval americký válečný křižník Vincennes, který poskytoval ochranu obchodním lodím během iránsko-irácké války. Stroj Iran Air nebyla posádka křižníku schopna identifikovat a vzhledem k tomu, že se letoun přibližoval, pokládala jej za iránskou F-14, která chce na křižník zaútočit. Pod časovým tlakem vydal kapitán příkaz k sestřelení letounu. Zahynulo všech 274 cestujících a 16 členů posádky.

21. září 1993 – Transair Georgia – Tupolev Tu-134 – 27 obětí

Gruzínský letoun na letu ze Soči byl sestřelen při přistání v Suchumi ve výšce 300 metrů raketou země-vzduch vypálenou z hlídkového člunu abchazských separatistů. Tupolev Tu-134 se zřítil do moře přibližně 4 km od letiště v Suchumi. Zahynulo všech 22 cestujících a 5 členů posádky.

22. září 1993 – Orbi Georgian Airways – Tupolev Tu-154 – 108 obětí

Na palubě charterového letu z Tbilisi byli gruzínští policisté, kteří byli vysláni do Abcházie. Během přistání byl letoun zasažen raketou vypálenou abchazskými separatisty. Letoun se zřítil na přistávací dráhy a v následném požáru zahynulo 100 cestujících a 8 členů posádky. Katastrofu přežilo 24 osob, které byli těžce zraněny.

29. září 1998 – Lionair – Antonov An-24 – 55 obětí

Antonov An-24 srílanské společnosti Lionair letěl z Jaffna na severu země do hlavního města Colomba. Tamilští tygři bojující za vytvoření tamilského státu na severu Celjlonu letoun sestřelili raketou z výšky přibližně 4 km. Všech 55 osob na palubě letadla zahynulo.

10. října 1998 - Lignes Aeriennes Congolaises – Boeing 727 - 41 obětí

Rebelové bojující proti vládě Demokratické republiky Kongo (dříve Zair) sestřelili raketou země-vzduch Boeing 727 krátce po startu z Kindu na východě země. Letoun směřoval do hlavního města Kinshasy. Zahynulo všech 38 cestujících a 3 členové posádky.

4. říjen 2001 - Sibir - Tupolev Tu-154 - 78 obětí

Ruský Tupolev Tu-154 letící na charterovém letu z Tel Avivu do Novosibirsku byl sestřelen raketou během cvičení ukrajinské armády. Raketa vystřelená proti cvičnému dronu změnila směr a zasáhla Tupolev, který prolétal oblastí. Všech 66 cestujících a 12 členů posádky zahynulo. Zprvu ukrajinské a ruské úřady sestřelení letounu popíraly a mluvily o možnosti terorismu. Po osmi dnech od sestřelení oznamila ruská vyšetřovací komise, že letoun byl sestřelen. Další den Ukrajina přiznala svou odpovědnost za sestřelení letadla.

22. září 2003 – DHL – Airbus A300F – 0 obětí

Nákladní Airbus belgické společnosti European Air Transport operující pro DHL byl krátce po startu z letiště v Bagdádu zasažen raketou země-vzduch, kterou vystřelili povstalci bojující proti Američanům. Raketa poškodila levé křídlo a poškodila veškerou hydrauliku. Posádce se ovládáním výkonu motorů podařilo let stabilizovat a s letounem přistát na bagdádském letišti.

23. března 2007 – TransAVIAexport – Iljušin Il-76 – 11 obětí

Běloruský nákladní Iljušin Il-76 byl zasažen po startu z letiště v Mogadišu raketou země-vzduch a krátce na to se zřítil do moře. Zahynulo všech 11 členů posádky. Letoun přepravoval do Minsku s plánovaným mezipřistáním v Džibuti náhradní díly z jiného Il-76, který byl začátkem března 2007 raketou.

17. července 2014 - Malaysia Airlines - Boeing 777-200ER - 298 obětí

Boeing 777-200ER, který letěl na pravidelné lince z Amsterdamu do Kuala Lumpur, byl sestřelen ve výšce 10 km nad východní Ukrajinou raketou země-vzduch.


Trosky letounu Boeing 777 sestřeleného nad východní Ukrajinou

S využitím webů Aviation Safety Network, Wikipedia a knihy David Gero: Hrůza v oblacích.

Témata