7E7 Dreamliner jde do výroby

26.04.2004 - Nová letadla



Americký výrobce dopravních letadel Boeing Co. získal prvního zákazníka pro svůj nový typ 7E7 Dreamliner - japonská letecká společnost All Nippon Airways (ANA) objednala 50 letadel tohoto typu. Boeing 7E7 se tak může již nyní pochlubit rekordem, neboť žádný jiný typ v historii továrny Boeing neobdržel tak rozsáhlou první objednávku. Vedení společnosti Boeing zároveň rozhodlo na základě této objednávky a silného zájmu dalších společností o výrobě tohoto nového letadla. Japonská společnost objednala letouny verzí 7E7 Short Range a 7E7 Baseline. Celková hodnota objednávky činí podle ceníku okolo 6 mld. USD. První stroje 7E7 mají být ANA dodány v roce 2008. Nový typ bude postupně nahrazovat letouny Boeing 767 a Airbus A321 ve flotile japonského dopravce. "ANA je jedna z nejuznávanějších leteckých společností ve světě a byla jedním z hlavních zákazníků úspěšného programu 767 a 777. Je pro nás čest, že společnost ANA je naším prvním zákazníkem také pro 7E7. Jsme velmi rádi, že můžeme společně pokračovat v práci na letounu, který bude stanovovat standardy pro všechny, které ho budou následovat," uvedl Alan Mulally, prezident Boeing Commercial Airplanes. Společnost ANA, která je největším provozovatelem letounů Boeing 767 mimo USA, byla spolu s dalšími vybranými aeroliniemi přizvána jako partner k vývoji nového typu.

Boeing 7E7 v barvách ANA
Boeing 7E7 v barvách japonské letecké společnosti All Nippon Airways. (Foto: Boeing Co.)

Rozhodnutí o výrobě 7E7 přichází o něco dříve než se očekávalo. Dosud se předpokládalo, že Boeing nasbírá dostatečný počet objednávek potřebý pro spuštění výroby až červenci v průběhu leteckého veletrhu ve Farnborough. Vedení Boeingu hovoří o silném zájmu dalších leteckých společností, který vedl k rozhodnutí o výrobě již nyní po první velké objednávce. V nejbližších týdnech a měsících lze očekávat další objednávky na tento nový letoun. Z evropských aerolinií se v této souvislosti nejčastěji mluví o British Airways a Lufthanse, na Blízkém Východě o Emirates, v USA o American Airlines a Northwest Airlines. Velká část objednávek má podle prognóz přijít z oblasti Dálného Východu, zde jsou zmiňovány nejčastěji společnosti Japan Airlines a Singapore Airlines.

Podivejme se ve zkratce na nový 7E7. Letoun je prozatím nabízen ve třech verzích. První verze 7E7 Short Range je určena pro přepravu 300 cestujících s doletem 6 480 km. Tato verze se vyznačuje nižší vzletovou hmotností. V souvislosti s objednávkou ANA je záhodno zmínit, že verze Short Range je velmi zajímavá pro japonský trh, kde je velmi intenzivní vnitrostátní doprava. Další verzí je 7E7 Baseline pro 200 cestujících s doletem 14 450 km a konečně 7E7 Stretch pro 250 cestujících ve 3 třídách s doletem 15 370 cestujících. Letoun se má vyznačovat až o 20 % nižší spotřebou ve srovnání se současnými typy. Cestující by měly uvítat prostornou kabinu, širší sedačky a nově designovaný interiér. Zážitek z letu mají umocnit i vetší okénka, která mají být 28 cm široká a 48 cm vysoká, takže plocha okénka pro cestující bude o 46 % větší než u Boeingu 777.

7E7 Dreamliner má pro Boeing strategický význam z hlediska budoucí výroby dopravních letadel, kdy se má stát základem výrobního programu divize dopravních letadel. A vše nasvědčuje tomu, že 7E7 vkládaná očekávání naplní a Boeingu se podaří díky tomuto typu zvýšit počty prodaných letadel na dřívější úrovně.

Boeing 7E7

Témata